Obecne wymagania izolacji bardzo zwiększają obecność Dzieci w Internecie oraz ich zainteresowanie grami komputerowymi.
Jedną z bardziej popularnych gier jest Minecraft i warto w tym czasie przybliżyć go rodzicom, którzy także teraz mogą poświęcić więcej czasu na lepsze poznanie świata swoich Dzieci, zbliżyć się do Dzieci i spróbować zrozumieć ich rozrywki i zainteresowania, o których nie wiemy zbyt dużo.
Być może, uda nam się pomóc poprowadzić rozgrywkę w lepszym kierunku, co przyczyni się do lepszego rozwoju dziecka oraz jego stylu grania w gry w przyszłości.
W jakim wieku można zacząć grać w Minecraft?
Tak naprawdę w każdym, ponieważ odpowiednio skonfigurowana gra może zostać dopasowana do każdej kategorii wiekowej. Przy młodszych użytkownikach należy wyłączyć pojawianie się potworów oraz umożliwić budowanie z gotowych materiałów. Także nie ma przeszkód, żeby nawet pięcioletnie Dziecko mogło zagrać, o ile poradzi sobie ze sterowaniem i zrozumie na czym polega gra. Największe zainteresowanie Minecraftem wykazują Dzieci między ósmym a dwunastym rokiem życia, oczywiście to nie znaczy, że nastolatkowie, jak i dorośli w ogóle nie grają, ale na pewno już nie z takim zaangażowaniem, jak powyższa grupa wiekowa.
Kiedy Dziecko zaczyna spotkać się z innymi w Internecie i na co wtedy uważać?
Dzieci około dwunastego roku życia, mają już taką wiedzę na temat komputera i Internetu, że są w stanie połączyć się przez Internet, do gry z innymi graczami, również znajomymi ze szkoły czy podwórka. To powoduje że zaczynają wybierać inne gry lub inną formę grania w Minecraft, w obydwu przypadkach są to gry i tryby bardziej skomplikowane, z lepszą grafiką, często dużo bardziej nastawione na rywalizację z innymi graczami. Tam gdzie rywalizacja w grach wieloosobowych, tam potrzebna dobra komunikacja między graczami, więc w każdej takiej grze istnieje możliwość bezpośredniej komunikacji przez mikrofon. I tutaj dochodzimy do momentu i wieku Dziecka, gdzie warto zwrócić dużą większą uwagę na to w co i z kim gra, dużo można usłyszeć, o ile Dziecko nie ma słuchawek. W tej chwili są takie czasy, że uczniowie tworzą własne serwery głosowe, gdzie dostęp ma klasa lub grupa znajomych, a wszyscy wymieniają się tam memami, opiniami, pracami domowymi i umawiają się na wspólną grę.
Monitoring aktywności i Dziecka w świecie wirtualnym.
Piszę o tym dlatego, ponieważ tak jak kiedyś rodzice myśleli, że Dziecko komunikuje się SMS’ami, a komunikowało się już za pomocą Facebooka, tak dziś informacje są masowo przekazywane nie tylko przez pisanego FB, gdzie wszystko da się sprawdzić i skopiować ze względu na formę pisaną, ale też przez serwery/czaty głosowe, gdzie nie ma możliwości sprawdzenia historii rozmowy. To powoduje że, wiele Dzieci pozwala sobie na bardzo dużo, często nawet nie pamiętając następnego dnia, jak bardzo skandalicznie się zachowywały. Uważam że, tak jak po powrocie Dziecka z dworu, warto zapytać jak było, gdzie i z kim był, tak samo warto czasem podpytać w co, z kim i jak gra nasza pociecha. Otwiera to z Dzieckiem dialog na aktualnie bardzo ważny aspekt życia wielu młodych ludzi, czyli granie w gry i daje możliwość przypomnienia Dziecku, aby pozostało sobą i nie przejmowało złych zachowań, których znacznie więcej w Internecie niż dobrych.
Niebezpieczeństwa związane z komunikacją głosową w Internecie.
Kiedy gry stawały się popularne błędnie szacowano, że brutalność w nich zawarta spowoduje fale agresji wśród graczy na cały świecie. Dziś uważam, że nie zdajemy sobie sprawy jak duży wpływ mają obcy ludzie z Internetu na wychowanie Dzieci z nimi grających, a wszystko przez łatwość obsługi i komunikacji głosowej w grach. Słowo pisane lub sama gra, nawet brutalna, nie jest aż tak niebezpieczna jak kontakt z nieodpowiednim człowiekiem, który może stać się błędnym idolem. Konfrontacje międzyludzkie przez Internet znacznie odbiegają od tych w rzeczywistości, Internet jest dużo bardziej brutalnym miejscem. Manipulacja i kłamstwo są tam dużo prostsze do zakamuflowania, w dodatku teoretycznie nie ma żadnych konsekwencji za swoje postępowanie.
Dlatego warto rozważyć skorzystanie z dedykowanego oprogramowania do monitoringu aktywności Dzieci w Internecie. Poniżej proponuje strony internetowe, skąd można pobrać bezpieczne programy:
www.account.microsoft.com/family
www.families.google.com/intl/pl_ALL/familylink
Na koniec chciałbym pożegnać się własnym stwierdzeniem, które nie tylko ma zastosowanie dla Dzieci, ale również dla rodziców niezależnie od tego, czy tak jak teraz musimy siedzieć w domu czy funkcjonujemy „normalnie” bez ograniczeń związanych z koronawirusem.
“Jeżeli znasz się z kimś tylko przez Internet, to nie znasz się z nim wcale”
Michał Chrapiński – Prowadzący zajęcia z Minecraft oraz Python.